OTOP – czyli Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków – to organizacja pozarządowa zajmującą się ochroną dzikich ptaków i miejsc, w których żyją. Zrzesza miłośników ptaków z całej Polski i wspólnie z nimi działa dla ich dobra.
Info ↘
Zakres naszych prac obejmował pełen rebranding – od zredefiniowania logotypu, przez dobór nowej typografii i palety kolorystycznej, po przygotowanie materiałów funkcjonalnych zgodnych z KV.
Poprzednie logo OTOP stworzył Jerzy Desselberger – ornitolog, artysta i projektant znaczków pocztowych. Członkowie Towarzystwa bardzo przywiązani są do zaprojektowanego przez niego raniuszka – nic dziwnego! Tworząc nową propozycję logotypu, wiedzieliśmy więc, że nie chcemy z tego dziedzictwa rezygnować.
Zakres
Rebranding
Narzędzia
Illustrator / Photoshop / InDesign / Figma
Klient
OTOP
Studium raniuszka
Raniuszek w naszym wydaniu nawiązuje formą do swojego poprzednika. Został on jednak przez nas uproszczony oraz wykreślony z geometryczną precyzją – jego sylwetka wpisuje się w geometrię figur i linii. W procesie redefinicji raniuszka aktywnie uczestniczyli również ornitolodzy z OTOP – to z nimi konsultowaliśmy zadarcie dziobu, ułożenie lotek czy ścięcie ogona ptaka – tak by nawet w tak minimalistycznej formie, zachować jak najlepsze odwzorowanie jego rzeczywistego wyglądu.
Tam, gdzie było to możliwe forma została uproszczona a balans przestrzeni pozytywowych i negatywowych oraz grubość obrysu dobrane tak, by nowy znak spełniał wymagania czytelności zarówno w druku jak i na ekranach.
Zaproponowana przez nas paleta kolorystyczna inspirowana jest ubarwieniem raniuszka, ale też terenami lęgowymi ptaków. Powietrze, woda i roślinność zsyntetyzowaliśmy do błękitów, zieleni i kolorów ziemi.
Dodatkowo wyspecyfikowaliśmy kolory specjalne, ich kontrastowy, ostrzegawczy charakter przypomina o misji OTOPu. Paleta – podobnie jak studium raniuszka – na bieżąco konsultowana była przez nas z ornitologami.
Nową odsłonę otrzymał również sam typograficzny zapis OTOP. Zaproponowany przez nas font Strawford łączy matematyczną precyzję z miękkim, intuicyjnym charakterem wykreślonych linii. Zapis minuskułą i drobne zabiegi stylizacyjne jak ścięte wydłużenia liter nawiązują do pierwotnego logotypu i historii OTOPu. Całość tworzy świeżą kompozycję przypominającą ptaki gniazdujące w naturalnym habitacie.
Key Visual
Podstawą do stworzenia key visuala jest założenie, że wszystko w naturze jest ze sobą nierozerwalnie połączone. OTOP poprzez ochronę ptaków, chroni cały ekosystem, dlatego bazą dla układów graficznych są fotografie ptaków, przysłonięte aplą, na której zakomponowaliśmy kluczowe elementy projektu.
To zasłonięcie symbolizuje troskę o ptaki i ochronę ich naturalnego środowiska, sugeruje, że konieczne jest zachowanie pewnej wstrzemięźliwości nawet jeśli jesteśmy zapalonymi ornitologami.